2waytraffic is vooral bekend van de belspelletjes. Deze werden in september
vorig jaar in Nederland van de buis gehaald. Maar het bedrijf doet meer. Zo
heeft het de rechten van Who wants to be a miljonair (Weekendmiljonairs) en
That’s the Question.
Zelfs zonder de belspelletjes wilde Sony Pictures Entertianment maar liefst
133 miljoen euro betalen.
133 miljoen euro is een smak geld. Is 2waytraffic dat waard?
“Sony wilde sterker inzetten op light entertainment, vooral ook in Europa. Nu
zijn wij goed in productie, distributie en exploitatie van dit soort vermaak
op zowel tv als mobiel en internet. Voor die expertise hebben ze geld over.
Bovendien hebben wij een paar interessante formats in huis. Die zijn ook
veel geld waard.”
Maar jullie hebben toch een flinke knauw gekregen van de stop op
belspelletjes?
“Dat heeft veel pijn gedaan. We hebben toen ook een winstwaarschuwing
afgegeven. Maar belspelletjes vormen allang niet meer de hoofdmoot van de
omzet."
"We worden altijd geassocieerd met belspelletjes. En in het begin van ons
bestaan klopte dat ook wel. Maar het was al ver voor september vorig jaar
een steeds kleiner deel van onze inkomsten. Met Who wants to be a
Millionaire halen we veel meer geld binnen.”
Wat ga jij nu doen?
“Ik blijf gewoon voor het bedrijf werken. Alleen mijn baas verandert. Eerst
waren het een paar investeerders. Nu is dat de baas van Sony Pictures
Entertainment.”
Ben je niet bang dat 2waytraffic ondersneeuwt binnen zo’n groot bedrijf?
“Nee, eigenlijk niet. We worden een onderdeel van Sony Pictures Entertainment,
een onafhankelijk opererend onderdeel van Sony. We hebben met de andere
divisies niet veel te maken."
"Ik verwacht dat binnen Sony Pictures het merk gewoon blijft bestaan. Ze
willen meer doen met light entertainment. Wij hebben daarin een
internationale toppositie. Bovendien kennen we de Europese markt goed. Sony
Pictures Entertainment zit vooral in de Verenigde Staten."
"Wat betreft het werk wordt het voor ons alleen maar drukker. Er valt bij Sony
zoveel te doen. Ik verwacht daarom dat de huidige werknemers niet hoeven te
vrezen voor hun baan. Sterker, ik denk dat er mensen bij moeten.”
Endemol, Eyeworks, Parklane (van Beau van Erven Dorens) en 2waytraffic
timmeren allemaal met succes wereldwijd aan de weg. Waar komt dat vandaan?
“Het is wel typisch voor ons landje. We zijn heel goed in het ontwikkelen van
content voor televisie. Dat heeft volgens mij te maken met onze
internationale opstelling. We zijn gewend over de grenzen te denken.
Bovendien willen we dingen proberen."
"Maar we hebben ook veel te danken aan Joop van den Ende en John de Mol. Die
hebben met Endemol internationaal de weg bereid, vooral op het gebied van
light entertainment. Wij hebben daar allemaal van kunnen profiteren.”
Waarom is het steeds light entertainment? Waarom geen serieuze
documentaires zoals de BBC en de VPRO maken?
“Het probleem daarmee is toch vaak onze taal. Een documentaire in het
Nederlands is internationaal niet te verkopen. Of je moet alles nog eens
opnieuw doen in het Engels."
Als je internationale ambities hebt is light entertainment heel aantrekkelijk.
Een format is eenvoudig te kopiëren naar een ander land.”
Dus we zijn wel succesvol, maar niet met kwaliteitstelevisie
“Het is maar wat je onder kwaliteitstelevisie verstaat. Light entertainment
moet ook goed worden gedaan. Big Brother in Nederland was echt goed gemaakt.
Als je ziet hoe dat in andere landen is gemaakt, dan weet je dat ook hier
kwaliteit van groot belang is.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl